Mindre stress

Holdtræning – Hvor du lærer at koble fra og passe bedre på dig selv.

Mikropauser er et effektivt værn overfor stress, bekymringer, tankemylder og uro.

Bevidst vejrtrækning nedsætter og forebygger stress, og lærer vi at anvende den som små mentale mikropauser fordelt hen over dagen, vi taler om 10, 20, 30 sekunder, lukker den luften ud af stressballonen.

Jeg kalder denne type af bevidst vejrtrækning for mikropauser.

Hvordan virker mikropauser?
I det øjeblik vi trækker vejret bevidst, hjælper det på vores mentale og fysiske velbefindende. Vores krop kender ikke forskel på hvad stress skyldes, om vi på flugt fra en tiger, eller er presset på jobbet. Stresshormonerne er de samme, mængderne kan variere. Omvendt gælder det, at trækker vi vejret roligt og naturligt, så er det et signal til kroppen og psyken om, at nu er faren drevet over.

Mange har glemt, hvad det vil sige at holde rigtig pause.

Den dybe vejrtrækning er det første vi mister, når vi har haft for travlt i længere tid. Vi ender med en overfladisk vejrtrækning, som bliver til et overfladisk liv.

At trække vejret overfladisk svarer til permanent stress. 

Når det sker, har vi brug for hjælp til to ting:
1. at lære at trække vejret naturligt og dybt igen.
2. at lære at anvende mikropauser under pres.

Det er præcis disse to områder, vi lærer at anvende under den stressreducerende vejrtræknings træning.

Da der er forskel på, hvor hurtigt og hvordan vi lærer, er det min anbefaling, at mennesker der har brug for ekstra vejledning, kan supplere holdtræningen med en eller flere personlige sessioner.

Forskellen på at lære at trække vejret bevidst som mikropause og andre afstresnings metoder som yoga og mindfulness, er efter min mening, at den dybe og afstressende vejrtrækning anvendt som mikropause kan overføres direkte i en arbejdssituation. Vi har så at sige; vejrtrækningen lige foran næsen af os.

Et stressforebyggende vejrtrækningsforløb ser typisk således ud:
– Holdtræning hver eller hver anden uge.
– Mulighed for personlige sessioner efter holdtræningen.
– Forløbet tilpasses naturligvis virksomhedens arbejdsdag og rytme.

Praktisk information
– Antallet af deltagere til holdtræningen fungerer bedst op til omkring 20 personer.
– Det eneste deltageren har brug for under træningen, er et liggeunderlag og et tæppe til at lægge over sig.