Det mentale fitnessrum

Det Mentale Fitnessrum er for mennesker, der ønsker at udvide deres potentiale, øge deres bevidsthed og styrke deres nervesystem og fysik.

Den dybe vejrtrækning er det første vi mister, når noget dramatisk eller uvant sker. At trække vejret naturligt igen, er den sikreste vej tilbage.

Åndedrættet er noget de færreste tænker bevidst over. Men det er en fejl, for intet giver dig hurtigere kontakt til kroppen, i en hektiske hverdag, end bevidst vejrtrækning. Måden du trækker vejret på, har øjeblikkeligt indvirkning på din sindsstemning, og hvordan din krop fungerer. Det er eksempelvis ikke muligt at have hovedet fuld af tanker, og samtidig være bevidst om at trække vejret, roligere, dybere og balanceret – gennem næsen.

Vores følelser er stærkt knyttet til vejrtrækningen, så når vi oplever mentale og fysiske “skulderskub” i livet, vil vores grundvejrtrækning blive forstyrret.

Heldigvis kan vi ved at arbejde med vejrtrækningen komme tilbage i balance.

I virksomheder fungerer det mentale fitnessrum som støtte til medarbejdere, der får lært at kunne koble fra, når det er nødvendigt – uanset om du er direktør, sygeplejeske eller sportsatlet.

Hvordan får vi den bevidste vejrtrækning bredt ud i virksomheder?

Der er forskellige måder at komme i gang på. Det er populært at starte med en workshop, som med en blanding af teori og praktik giver mulighed for på egen krop at opleve vejrtrækningens gavnlige indvirkning på humør og energiniveau. 

En anden mulighed som er knap så direkte i sin facon som workshoppen, men som åbner for et større publikum, er foredraget om bevidst vejrtrækning.

En tredje mulighed er at tilbyde vejrtræknings træning med jævne mellemrum ude i virksomheden; ex hver onsdag fra kl. 8.00 til 9.00 eller fredag fra kl. 14.30 til 15.30.

Endelig er der muligheden for en til en sessioner, som er for dig, der ønsker at gå længere med personlig udvikling gennem coaching, mentaltræning og metodisk vejrtrækning.
Her vil du lære,
– åndedrætsteknikker, som udvikler dine evner til at slappe bedre af og restituere hurtigere.
–  at holde vejret i længere tid, hvor du i processen bliver i stand til at flytte dine grænser og ændre dine handlemønstre.
–  måder at trække vejret på, som øjeblikkelig begrænser omfanget af stress.
–  og vejrtrækningsrutiner som styrke dit helbred betragteligt, og udvider din fysiske og psykiske kapacitet også i sportslig sammenhæng.

Under de særlige vejrtrækningsøvelser kommer dit nervesystem i balance, og en sjælden stilhed opleves uden mange forstyrrende tanker.

Allerede under første session oplevede jeg en berusende tilstand af energi og ro.

Efter godt to måneders ”træning” (coach og vejrtræknings session hver anden uge) kan jeg fremkalde energien og roen blot ved få dybe vejrtrækninger.

Så resultatet for mig er, at hverdagen er blevet mere energifyldt og mindre stresset, til trods for at de ydre omstændigheder ikke har ændret sig

Sebastian Hartvigsen, /Head Of Operational Performance.

Forandring skal komme fra det indre i os mennesker

Vi véd at virksomheder er så holdbare, som de mennesker de har ansat, og at mennesker med et mentalt overskud, har mulighed for bedre at skabe rammerne for kreativitet og glæde.

Vi står overfor en fremtid, hvor der er brug for at ændre, den måde vi lever på. Hvor det handler om forandring, der skal komme fra det indre i hvert enkelt af os mennesker. At trække vejret rigtigt gør det lettere at nå langt.